Πεθαίνει ο ρουκετοπόλεμος της Χίου – Αβέβαιη η διεξαγωγή του για δεύτερη χρονιά [εικόνες]

«Πεθαίνει» το έθιμο του ρουκετοπόλεμου στη Χίο καθώς οι αντιδράσεις πολλαπλασιάζονται.

Είναι αβέβαιη η διεξαγωγή του και το φετινό Πάσχα καθώς με εξώδικα κάτοικοι του χωριού Βροντάδος – όπου λαμβάνει χώρα το έθιμο- ζητούν να μεταφερθεί ο ρουκετοπόλεμος σε άλλη περιοχή του νησιού.

Το Βροντάδος έγινε γνωστό στο πανελλήνιο αλλά και παγκοσμίως, κυρίως μέσω του ρουκετοπόλεμου και πλέον εφόσον το έθιμο βαίνει προς μαρασμό διατυπώνονται φόβοι για μεγάλες απώλειες σε τουριστικά έσοδα.

Με κείμενα παρεμβάσεις, ο πρώην Δημάρχος Βροντάδου και ο Αντιδημάρχος Ομηρούπολης προειδοποιούν για τις επιπτώσεις του.

  • Αριστείδης Ζαννίκος πρώην δήμαρχος Βροντάδου.

Έχοντας καταγράψει το 1973 το έθιμο του ρουκετοπόλεμου, είχα τη χαρά να δω δημοσιευμένη αυτήν την εργασία μου στο βιβλίο του ΦΟΒ “ΑΝΑΛΕΚΤΑ” (Χίος 1976).

Έκτοτε, χωρίς να το επιδιώξω, θεωρήθηκα από πολλούς ως ο “ειδικός” επί του εθίμου και ας μην είχα φτιάξει ή ρίξει ποτέ μου ρουκέτες, αν και Αγιομαρκούσης. Κάπως έτσι, συχνά-πυκνά, Μ.Μ.Ε (ντόπια και μη), μου ζητούσαν να πω ή να γράψω κάτι σχετικό μ’αυτό το μοναδικό έθιμο που έγινε παγκοσμίως γνωστό. Αυτό συνεχίσθηκε και επί Δημαρχίας μου στο Δήμο Ομηρούπολης (1991-1998) αλλά και μετά απ’ αυτήν.

Ο πρόλογος που έκανα, προσπαθεί να αιτιολογήσει και να δικαιολογήσει το παρόν κείμενο το οποίο γράφω και υπογράφω “μετά λόγου γνώσεως” μετά από προτροπή αρκετών συμπολιτών.

Όλα όσα ακούμε, διαβάζουμε ή βιώνουμε από πέρσι τέτοιον καιρό, πιστοποιούν ότι, ο ρουκετόπολεμος όπως τον γνωρίσαμε (είτε ως απλό έθιμο, είτε ως τουριστική ατραξιόν και φιέστα), έχει πεθάνει. Και έχει πεθάνει επειδή η υπερβολή, ως ήταν αναμενόμενο, έφερε την δικαιολογημένη αντίδραση θιγομένων (λίγων ή πολλών δεν έχει σημασία).

Είναι σε όλους γνωστόν ότι, ανέκαθεν, η Πολιτεία, δια του νομοθέτη, είχε χαρακτηρίσει την κατασκευή, κατοχή και ρίψη βεγγαλικών (άρα και ρουκετών) ως πράξη παράνομη που διώκεται και τιμωρείται. Πάνω σ’ αυτό ακριβώς το νομικό υπόβαθρο, στηρίζονται οι θιγόμενοι και ζητούν την προστασία της συντεταγμένης Πολιτείας θέτοντας ταυτόχρονα τις αρμόδιες Αρχές προ των ευθυνών τους για τυχόν μη τήρηση του νόμου. Κάπως έτσι, “δια της πλαγίας”, θέτουν και τους επίδοξους ρουκετατζήδες προ των δικών τους ευθυνών αν τυχόν συλληφθούν φτιάχνοντας, κατέχοντας ή ρίχνοντας ρουκέτες.

Μετά τα περσινά και φετινά εξώδικα, οι αρμόδιες τοπικές (και των Αθηνών βέβαια) Αρχές, δεν μπορούν πλέον να δείξουν ανοχή κάνοντας -όπως παλιά- τα “στραβά μάτια”.

Προσωπικά εκτιμώ ότι, και οι ρουκετατζήδες (αν όχι όλοι, σίγουρα οι περισσότεροι) δεν θα ρισκάρουν τυχόν σύλληψη και καταδίκη τους ρίχνοντας φανερά ρουκέτες. Άρα ούτε και φέτος θα γίνει ρουκετόπολεμος μεταξύ των ενοριών Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερειθιανής. Όλοι πλέον κατανοούμε ότι, το έθιμο αυτό μας “άφησε χρόνους”. Πέθανε.

Πέθανε όπως και τόσα άλλα παλαιά δρώμενα του συλλογικού βίου κάθε περιοχής. Όμως, με τα χρόνια, αρκετά απ’ αυτά, με άλλη πλέον μορφή, παραπλήσια προς την αρχική, έχουν αναβιώσει, προσελκύοντας κόσμο προς παρακολούθησή τους.

Κάπως έτσι έχουν προκύψει “αναπαραστάσεις” εθίμων τόσο στη Χίο όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Ακριβώς το ίδιο μπορεί να γίνει και με τον ρουκετοπόλεμο. ΄Ηδη, έχουν ριχθεί, δια του τύπου, κάποιες ενδιαφέρουσες ιδέες. Νομίζω ότι, κανέναν δεν θα ενοχλούσε αν γινόταν αναπαράσταση του παραδοσιακού ρουκετοπόλεμου π.χ. στην παραλιακή ζώνη του Βροντάδου (από την στεριά προς την θάλασσα).

Οι περιοχές Γούβι- Αφανής ή Αφανής – Τρεις Μύλοι, σίγουρα προσφέρονται για “διασταύρωση πυρών”, αλλά προς ανατολάς.

Οι Ιεροί Ναοί Παναγίας Μούτσαινας και Προφήτη Ηλία είναι τόσο κοντά, ώστε πανεύκολα, οι κώδωνες και οι ψαλμωδίες του “ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ”, θα δίνουν το σήμα για την έναρξη των “πυρών”. Ο παραλιακός δρόμος (που έχει εναλλακτική εσωτερική οδό) μπορεί να καταληφθεί από χιλιάδες θεατές που, με ασφάλεια, θα μπορούν να σταθμεύσουν τα οχήματά τους, να δουν το θέαμα και να το φωτογραφίσουν ή να το βιντεοσκοπήσουν.

Τεχνικά δεν είναι καθόλου δύσκολο να “ποντισθούν”, εντός θαλάσσης και σε ύψος αρκετών μέτρων, οι δύο αντίπαλοι στόχοι με τα πυρά να έχουν κατεύθυνση Β.Α και Ν.Α.

Επ’ αυτού υπάρχουν αρκετές ιδέες που θα μπορούσαν να εξετασθούν από ειδικούς.

Βέβαια θα υπάρχει πρόβλημα περιστασιακής “ρύπανσης” του θαλάσσιου χώρου της περιοχής. Όπως υπάρχει και το πρόβλημα με το “νόμιμο” της κατασκευής, κατοχής και ρίψης των ρουκετών.

Επ’ αυτού, τον λόγο έχουν οι Αρχές και οι ίδιοι οι ρουκετατζήδες. Με την αναγκαία ανοχή, την λήψη προστατευτικών μέτρων κατά τη ρίψη και την καλή διάθεση ρουκετατζήδων και μη, η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ του ρουκετοπόλεμου μπορεί να είναι ΓΕΓΟΝΟΣ (και τουριστικό) αν όχι από φέτος, σίγουρα από το επόμενο έτος.

Ο λόγος πλέον (και η ευθύνη) στους ρεαλιστές του τόπου μας και όχι σε όσους θα ήθελαν να δώσουν “γροθιά στο μαχαίρι”.

  • Ματθαίος Φαφαλιός – Αντιδήμαρχος Ομηρούπολης – Καρδαμύλων – Αμανής

Μετά από επαφές που είχαμε με τα εκκλησιαστικά Συμβούλια των ενοριών της Παναγίας Ερυθιανής και του Αγίου Μάρκου και με κατ ΄ιδίαν συζητήσεις με τους θιγόμενους ενορίτες η διεξαγωγή του Ρουκετοπόλεμου είναι και για φέτος αβέβαιη.

Οι Εκκλησίες και οι περισσότεροι εκ των θιγόμενων έδειξαν εμπιστοσύνη και στη Δημοτική Αρχή και στο Σύλλογο Διατήρησης Βρονταδουσιακών Εθίμων και δέχτηκαν να διεξαχθεί το έθιμο αν και εφόσον οχυρωθούν ισχυρά οι περιουσίες τους και μειωθεί κατά πολύ ο αριθμός των ρουκετών.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι από τους θιγόμενους που αν και είναι λίγοι παραμένουν αμετακίνητοι στις αρχικές τους θέσεις και έχουν και το νόμο με το μέρος τους. Αν και οι περισσότεροι από αυτούς ήταν παλιοί ρουκετατζήδες και αγαπούσαν όπως λένε το έθιμο έχουν πλέον αγανακτήσει από λάθη προηγούμενων χρόνων τα οποία έχουν φέρει αυτή τη δυσμενή κατάσταση. Ισχυρίζονται πως οι χιλιάδες ρουκέτες των προηγούμενων ετών είχαν σαν αποτέλεσμα όχι μόνο τις υλικές ζημιές για τις οποίες δεν αποζημιώθηκαν ποτέ αλλά κάθε φορά δημιουργούνταν και άλλης φύσεως προβλήματα όπως για παράδειγμα η αποπνικτική ατμόσφαιρα που δεν μπορούσαν να αναπνεύσουν μέσα στα σπίτια τους αλλά ούτε και να γιορτάσουν Πάσχα την επομένη αφού ο όγκος των ρουκετόξυλων στις αυλές τους δεν το επέτρεπε. Μέσα σε όλα αυτά ήταν και η εριστική συμπεριφορά προς το πρόσωπο τους από ρουκετατζήδες αλλά και από Αιρετούς που προσπάθησαν να μετατρέψουν το έθιμο σε φιέστα προκειμένου να ικανοποιήσουν οικονομικές σκοπιμότητες. Αυτή η μερίδα των θιγόμενων Βρονταδούσων δεν δέχεται να καλύψει τα σπίτια της έστω και αν μιλάμε για τρία στρώματα σύρματος αρίστης ποιότητας..Παλιά λένε δεν καλύπτανε με τίποτα τα σπίτια τους και στηρίζανε και οι ίδιοι το έθιμο.

Σήμερα στέλνουν νέο εξώδικο και προτείνουν να μεταφερθεί ο ρουκετοπόλεμος σε άλλη περιοχή του Βροντάδου. Όλοι μας, Βρονταδούσοι , ρουκετατζήδες, θιγόμενοι και αιρετοί βρισκόμαστε μπροστά σε μια δύσκολη και αδιέξοδη κατάσταση και εγώ προσωπικά επιθυμώ από φέτος κιόλας να χαραχτεί μια πορεία χωρίς εγωισμούς και πείσματα από κανέναν ώστε να διεξάγεται με κάποιο τρόπο ο Ρουκετοπόλεμος.

Με πληροφορίες από alithia.gr

Πηγή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ