Παπαφλέσσας: Ήταν τελικά παπάς ή ένας ατρόμητος επαναστάτης που απλώς φόρεσε ράσο; Το ερώτημα ακούγεται απλό, αλλά πίσω του κρύβεται μια ιστορία γεμάτη ένταση, πάθος και αντιφάσεις. Κι όσο πιο πολύ τη σκαλίζεις, τόσο περισσότερο συνειδητοποιείς ότι ο Γρηγόριος Δικαίος – ο άνθρωπος που όλοι μάθαμε ως Παπαφλέσσα – δεν χωράει σε εύκολες ταμπέλες.
Γεννήθηκε το 1788 στη Μηλέα Μεσσηνίας. Έφηβος ακόμα, βρέθηκε στη Μονή Βελανιδιάς, όπου εκάρη μοναχός και πήρε το όνομα Γρηγόριος. Από εκεί ξεκινά και η πιο μπερδεμένη πλευρά της ζωής του: πόσο «κανονικός» κληρικός ήταν; Γιατί οι πηγές δεν συμφωνούν, η Εκκλησία δεν έχει ξεκάθαρα αρχεία για αληθινή χειροτονία σε ιερέα, και ο ίδιος… δεν έμοιαζε με τον τυπικό άνθρωπο του ράσου.
Το ράσο που τον ακολουθούσε, αλλά δεν τον όριζε
Αν ρωτούσες έναν άνθρωπο της εποχής του πώς έμοιαζε ο Παπαφλέσσας, πιθανότατα θα σου έλεγε ότι ήταν παρορμητικός, ανυπότακτος και έτοιμος να φουντώσει σε δευτερόλεπτα. Δεν ήταν ο πράος, ήσυχος κληρικός που φανταζόμαστε. Αντίθετα, χρησιμοποιούσε το ράσο σαν κλειδί για πόρτες που δύσκολα θα άνοιγαν αλλιώς.
Σπούδαζε, μπλεκόταν σε συζητήσεις, συμμετείχε σε φιλολογικούς και πολιτικούς κύκλους. Στη Σμύρνη και στην Κωνσταντινούπολη, όπου έζησε αργότερα, το ράσο του έδινε ελευθερία κινήσεων – αλλά όχι και τη συμπάθεια όλων. Πολλοί τον έβλεπαν με δυσπιστία. Άλλοι έλεγαν ότι ήταν υπερβολικά τολμηρός. Κάποιοι κληρικοί τον θεωρούσαν επικίνδυνο.
Και ναι, οι φήμες για τον φλογερό του χαρακτήρα και τις περιπέτειές του με γυναίκες δεν βοηθούσαν την εικόνα του ως ανθρώπου της Εκκλησίας.
Η σχέση του με την Εκκλησία ήταν πάντα περίπλοκη
Εδώ είναι που τα πράγματα μπερδεύονται ακόμα περισσότερο. Δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία πως χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Κάποιοι αναφέρουν ότι ήταν μόνο διάκονος, και όχι πάντα με τον πιο «τύπικο» τρόπο. Η Εκκλησία της εποχής, που ισορροπούσε σε ένα πολύ λεπτό σχοινί με την Οθωμανική εξουσία, έβλεπε με καχυποψία όσους κινούνταν «εκτός γραμμής».
Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε’ φέρεται να είχε εκφράσει επιφυλάξεις για τη δράση του. Και όχι άδικα: ο Παπαφλέσσας ήταν ήδη μέλος της Φιλικής Εταιρείας, ταξίδευε, σχεδίαζε, μιλούσε και παρότρυνε άλλους σε εξέγερση. Υπήρχε μέσα του κάτι ανήμερο που δεν μπορούσε να μπει σε καλούπια.
Κι όμως, αυτή ακριβώς η ασυγκράτητη φύση είναι που τον έκανε πολύτιμο για τον Αγώνα.
Η Φιλική Εταιρεία βρήκε στον Παπαφλέσσα αυτό που χρειαζόταν
Όταν μπήκε στη Φιλική Εταιρεία, δεν ήταν απλώς ένα ακόμα μέλος. Ήταν το πρόσωπο που μπορούσε να ανάψει φυτίλια. Είχε θράσος, τόλμη, γλώσσα κοφτερή, ενέργεια που δεν ηρεμούσε. Και χρησιμοποιούσε το ράσο του σαν τέλειο καμουφλάζ για τις μυστικές του αποστολές.
Μπαίνει σε σπίτια, παζάρια, μοναστήρια και μαθαίνει πληροφορίες. Πείθει. Φανατίζει. Σπέρνει ιδέες. Δεν είχε την ηρεμία του ιερέα – είχε την ένταση του στρατηγού πριν τη μάχη.
Και αυτό ήταν που χρειαζόταν η Επανάσταση: όχι «τυπικότητα», αλλά φωτιά.
Η προσωπική του ζωή δεν έμοιαζε με κληρικού, αλλά αυτό δεν τον σταμάτησε
Όσοι τον γνώριζαν μιλούσαν για άνθρωπο γεμάτο πάθη. Ήταν κοινωνικός, παρορμητικός, καμιά φορά απερίσκεπτος. Οι γυναίκες τον γοήτευαν και δεν το έκρυβε. Ταυτόχρονα είχε και μια βαθιά πίστη, όχι απαραίτητα στους εκκλησιαστικούς κανόνες, αλλά κυρίως στην ιδέα της ελευθερίας.
Μερικοί ιστορικοί λένε πως το ράσο ήταν ένα «εργαλείο». Άλλοι όμως πιστεύουν πως, όσο αντιφατικός κι αν ήταν, στο βάθος κουβαλούσε την ουσία ενός ιερωμένου που πίστευε πως υπηρετεί κάτι ανώτερο από τον εαυτό του.
Το Μανιάκι: Εκεί που ο μύθος ξεπέρασε την αλήθεια
Το 1825, ο Παπαφλέσσας βρέθηκε μπροστά στην πιο δύσκολη στιγμή της ζωής του. Ο Ιμπραήμ προελαύνει, η Πελοπόννησος κινδυνεύει και πολλοί Έλληνες είναι αποκαρδιωμένοι. Εκείνος όμως δεν υποχώρησε ούτε βήμα.
Στο Μανιάκι, μαζί με λίγους άντρες, πολέμησε μέχρι τέλους. Η εικόνα του – ρασοφόρος, μαχητής, όρθιος μέσα στη φωτιά – έγινε κομμάτι του εθνικού μας μύθου.
Και κάπως έτσι, το ερώτημα για το αν ήταν «αληθινός παπάς» άρχισε να χάνει τη σημασία του. Γιατί αυτό που έμεινε ήταν η πράξη του.
Τελικά, ήταν παπάς;
Αν ψάχνεις διοικητικά χαρτιά, σφραγίδες και επίσημες αναγνωρίσεις, μάλλον όχι. Αν ψάχνεις το πνεύμα, το πάθος και την ψυχή ενός ανθρώπου που πίστευε πως υπηρετεί έναν ανώτερο σκοπό, τότε ναι.
Η σύγχρονη Εκκλησία τον τιμά ως Εθνομάρτυρα. Η Πολιτεία τον βλέπει ως ήρωα. Ο κόσμος τον σκέφτεται ως ιερωμένο-πολεμιστή.
Η αλήθεια; Ίσως είναι και τα δύο. Ίσως δεν έχει σημασία.
Ο Παπαφλέσσας ήταν μια καταιγίδα. Ένας άνθρωπος που έζησε στα άκρα, πάλεψε χωρίς φόβο και άφησε πίσω του μια ιστορία που ακόμα μας μαγεύει. Κι αυτό, τελικά, είναι πιο δυνατό από οποιονδήποτε τίτλο.












