Μια γυναίκα που μίλησε χωρίς φόβο
Η ιστορία της Κυρά Φροσύνης είναι από αυτές που δεν ξεχνιούνται εύκολα. Μια γυναίκα που τόλμησε να μιλήσει με θάρρος, τη στιγμή που η εξουσία έμπαινε στο σπίτι της μέσα στη νύχτα. Όταν αντίκρισε τον Αλή Πασά να φτάνει με τη φρουρά του, η φράση που του είπε —«Δεν ντρέπεσαι να μπαίνεις νύχτα;»— δεν ήταν απλώς αντίδραση. Ήταν μια δήλωση αξιοπρέπειας. Κι αυτό το θάρρος είναι που έκανε το όνομά της να περάσει από γενιά σε γενιά.
Τι πραγματικά συνέβη εκείνη τη μοιραία νύχτα
Ήταν Ιανουάριος του 1801. Η Ευφροσύνη Βασιλείου, σύζυγος εμπόρου, μητέρα δύο παιδιών και γυναίκα γνωστή για την παρουσία και την ομορφιά της, συνελήφθη μαζί με άλλες 17 γυναίκες των Ιωαννίνων. Η «επίσημη» κατηγορία ήταν η ανηθικότητα, όμως όλοι ήξεραν πως πίσω από αυτό κρυβόταν κάτι πιο βαθύ, πιο πολιτικό και σίγουρα πιο σκοτεινό.
Ένας έρωτας, μια παρεξήγηση ή μια πράξη απόλυτης βίας;
Η πιο διαδεδομένη ιστορία μιλά για σχέση της Φροσύνης με τον Μουχτάρ, τον γιο του Αλή Πασά. Λένε πως η σύζυγός του πίεσε τον πασά, πως ο θυμός και η ζήλια έγιναν σπίθα για κάτι που ξέφυγε από κάθε λογική. Από την άλλη, υπάρχουν εκείνοι που πιστεύουν ότι ο Αλή Πασάς υποψιαζόταν ότι η Φροσύνη είχε επιρροή πάνω στον γιο του και τον φόβιζε το ενδεχόμενο να χάσει τον έλεγχό του. Και δεν λείπουν και οι φήμες ότι ίσως ο ίδιος ο πασάς τη διεκδικούσε και η άρνησή της άναψε ένα επικίνδυνο φιτίλι.
Οι 17 γυναίκες που δεν είχαν φωνή
Μαζί με την Κυρά Φροσύνη συνελήφθησαν γυναίκες διαφορετικής κοινωνικής θέσης, ηλικίας και ιστορίας. Κάποιες δεν είχαν σχέση με κανέναν από τους πρωταγωνιστές, άλλες απλώς ζούσαν με τρόπο που ενοχλούσε τη συντηρητική κοινωνία της εποχής. Η συλλογική τιμωρία τους έδειχνε ότι ο Αλή Πασάς δεν ήθελε απλώς να τιμωρήσει. Ήθελε να προκαλέσει φόβο.
Το τελευταίο ταξίδι στη λίμνη
Οι γυναίκες οδηγήθηκαν στη λίμνη Παμβώτιδα. Ήταν βαθύς χειμώνας, και ο πάγος έκανε την ατμόσφαιρα ακόμη πιο βαριά. Οι περιγραφές λένε ότι πολλές προσεύχονταν ή ζητούσαν βοήθεια μέχρι την τελευταία στιγμή. Οι στρατιώτες του πασά, συνηθισμένοι στη βία, λέγεται πως συγκλονίστηκαν από το θέαμα. Η λίμνη έκλεισε πάνω τους σαν μαύρος τάφος, και η πράξη αυτή χαράχτηκε ανεξίτηλα στη μνήμη των Ιωαννίνων.
Πώς ένας μύθος γεννιέται από μια τραγωδία
Παρότι πολλοί τότε σιώπησαν, η ιστορία δεν θάφτηκε. Με τα χρόνια, λογοτέχνες και καλλιτέχνες βρήκαν στην Κυρά Φροσύνη μια ηρωική φιγούρα. Ο Βαλαωρίτης, ο Ραγκαβής, ακόμη και ο ελληνικός κινηματογράφος, την παρουσίασαν ως σύμβολο αξιοπρέπειας απέναντι στην αυθαιρεσία. Εκείνη έγινε θρύλος. Οι υπόλοιπες γυναίκες όμως; Εκείνες χάθηκαν, σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Τα ονόματά τους δεν τραγουδήθηκαν, οι ιστορίες τους δεν γράφτηκαν.
Πώς αντέδρασε τότε η κοινωνία των Ιωαννίνων
Ο Αλή Πασάς προσπάθησε να δικαιολογήσει τη σκληρή πράξη του, λέγοντας πως οι οικογένειες των γυναικών δεν ζήτησαν έλεος. Αλλά η σιωπή μιας ολόκληρης πόλης δεν ήταν επιλογή. Ήταν φόβος. Ήταν τρόμος μπροστά σε μια εξουσία που μπορούσε να αφαιρέσει ζωές χωρίς δεύτερη σκέψη. Το ότι κανείς δεν μίλησε για τις υπόλοιπες γυναίκες δεν δείχνει αδιαφορία — δείχνει πόσο βαριά ήταν η σκιά του πασά.
Ο διάλογος που έμεινε στην ιστορία
Ο διάλογος ανάμεσα στην Κυρά Φροσύνη και τον Αλή Πασά έχει διασωθεί σαν σκηνή θεατρική. Όταν εκείνος προσπάθησε να φανεί «φιλικός», λέγοντάς της να ντυθεί καλά για να μη κρυώσει, η ειρωνεία ήταν σχεδόν ανυπόφορη. Κι όμως, εκείνη στάθηκε απέναντί του ψύχραιμη, περήφανη, σαν να ήξερε ότι δεν θα της πάρει την αξιοπρέπεια, όσο κι αν της έπαιρνε τη ζωή.
Γιατί η ιστορία της μας αγγίζει ακόμη
Η Κυρά Φροσύνη δεν είναι απλώς μια ηρωίδα παλιών καιρών. Μας θυμίζει πόσο εύθραυστη μπορεί να γίνει η ζωή απέναντι στην αυθαιρεσία. Θυμίζει πως ακόμη και μέσα στο σκοτάδι, η αξιοπρέπεια και το θάρρος μπορούν να αφήσουν μεγαλύτερο σημάδι από την εξουσία. Κάθε φορά που φυσάει ο βοριάς στη λίμνη των Ιωαννίνων, λένε πως η ιστορία της επιστρέφει. Μαζί της, και οι φωνές των γυναικών που κανείς δεν έμαθε ποτέ.












