Αξίζει τελικά να βάζετε super αμόλυβδη 100 οκτανίων ή είναι απλώς ένα έξτρα κόστος που δεν χρειάζεται; Είναι μια απορία που έχουν πολλοί οδηγοί, ειδικά τώρα που οι τιμές στα καύσιμα έχουν ανέβει και κάθε λίτρο… μετράει. Πολλοί πιστεύουν ότι η ακριβότερη βενζίνη κάνει «καλό» στο αυτοκίνητο, ότι δίνει παραπάνω δύναμη ή ότι κρατάει τον κινητήρα πιο «καθαρό». Αλλά ισχύουν όλα αυτά στην πραγματικότητα;
Παρακάτω θα βρείτε μια αναλυτική αλλά κατανοητή εικόνα για το πότε η βενζίνη 100 οκτανίων έχει νόημα – και πότε δεν κάνει ούτε διαφορά ούτε απόσβεση.
Πότε η απλή βενζίνη κάνει άψογη δουλειά
Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν άνετα με 95 οκτάνια. Αυτή η πληροφορία υπάρχει στο βιβλιαράκι του κατασκευαστή και είναι το πρώτο σημείο που αξίζει να τσεκάρετε. Αν το δικό σας μοντέλο δεν ζητάει κάτι παραπάνω, τότε η ακριβή, ενισχυμένη βενζίνη δεν πρόκειται να προσφέρει κάποιο πραγματικό όφελος.
Δεν θα δείτε παραπάνω επιτάχυνση, δεν θα πέσει η κατανάλωση, ούτε θα γίνει πιο «ήρεμο» το μοτέρ. Αυτό που θα γίνει σίγουρα είναι ότι θα πληρώσετε αρκετά περισσότερα στην αντλία. Και αυτό το ποσό, μαζεμένο μέσα στον μήνα, δεν είναι καθόλου μικρό.
Γιατί κάποιοι κινητήρες χρειάζονται περισσότερα οκτάνια
Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις όπου η 100άρα δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Μιλάμε για αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, μοντέλα με turbo μεγαλύτερης πίεσης ή κινητήρες υψηλής συμπίεσης. Σε αυτές τις μηχανές, η θερμοκρασία και η πίεση στο θάλαμο καύσης ανεβαίνουν πολύ περισσότερο.
Εδώ εμφανίζεται και ο κίνδυνος της προανάφλεξης – αυτό το ενοχλητικό και επικίνδυνο “knocking”. Πρόκειται για ανεξέλεγκτη καύση πριν καν ανάψει ο σπινθήρας από το μπουζί. Αν συμβεί επαναλαμβανόμενα, μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά, ακόμα και ράγισμα σε έμβολα και κυλίνδρους.
Η βενζίνη με περισσότερα οκτάνια αντέχει καλύτερα στη θερμότητα και την πίεση. Γι’ αυτό και απαιτείται σε μοτέρ με πιο «σφιχτές» προδιαγραφές. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η επιλογή της 98άρας ή 100άρας δεν είναι προαιρετική – είναι ζήτημα προστασίας και αξιοπιστίας.
Δίνει πράγματι παραπάνω δύναμη;
Μια από τις πιο συχνές απορίες είναι αν η 100άρα βενζίνη κάνει το αυτοκίνητο πιο δυνατό. Η αλήθεια είναι ότι αυτό μπορεί να συμβεί, αλλά μόνο σε κινητήρες που μπορούν να εκμεταλλευτούν τα παραπάνω οκτάνια. Κάποιες σύγχρονες ECU ρυθμίζουν δυναμικά τον χρονισμό και μπορούν να αποδίδουν καλύτερα με πιο σταθερό καύσιμο.
Αν όμως οδηγείτε ένα απλό μοντέλο πόλης, μην περιμένετε «δωρεάν άλογα». Δεν υπάρχει κάτι εκεί για να δουλέψει υπέρ σας.
Και με την κατανάλωση τι γίνεται;
Άλλος ένας μύθος είναι πως με 100 οκτάνια κάνετε περισσότερα χιλιόμετρα. Για τα περισσότερα αυτοκίνητα, η διαφορά είναι αμελητέα. Ο κινητήρας δεν καίει λιγότερο απλώς επειδή το καύσιμο είναι ακριβότερο. Μπορεί να δείτε μια ελάχιστη βελτίωση, αλλά σίγουρα όχι τέτοια που να καλύπτει την αυξημένη τιμή.
Οι μόνοι που ίσως δουν διαφορά είναι όσοι οδηγούν αυτοκίνητα με απαιτήσεις υψηλών οκτανίων, όπου το μοτέρ λειτουργεί αποδοτικότερα χωρίς προανάφλεξη.
Τα πρόσθετα κάνουν τη βενζίνη «καλύτερη»;
Οι εταιρείες καυσίμων συχνά διαφημίζουν ότι η premium βενζίνη τους περιέχει καθαριστικά πρόσθετα και ενισχυτικά απόδοσης. Αυτά υπάρχουν πράγματι, αλλά η αλήθεια είναι ότι και η απλή βενζίνη περιέχει απορρυπαντικά σε ποσότητα που απαιτείται από τη νομοθεσία.
Η διαφορά δεν είναι πάντα τόσο δραματική όσο παρουσιάζεται. Αν θέλετε να κρατάτε καθαρό το σύστημα καυσίμου, το πιο σημαντικό είναι η σωστή συντήρηση και η τακτική χρήση καλής ποιότητας καυσίμου – όχι απαραίτητα ακριβότερου.
Τελικά, ποια επιλογή συμφέρει περισσότερο;
Αν το αυτοκίνητό σας έχει σχεδιαστεί για 95 οκτάνια, τότε δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος να πληρώνετε έξτρα για 98 ή 100. Δεν θα δείτε διαφορά στην καθημερινή οδήγηση και το μόνο που αλλάζει είναι ο λογαριασμός στο πρατήριο.
Αν όμως οδηγείτε ένα ακριβότερο, πιο «ψαγμένο» ή δυνατό μοντέλο, τότε η υψηλής οκτάνιας βενζίνη είναι αναγκαιότητα. Προστατεύει τον κινητήρα, βελτιώνει τη λειτουργία του και εξασφαλίζει ότι δεν θα έχετε προβλήματα στο μέλλον.
Μια πρακτική συμβουλή πριν αποφασίσετε
Ο καλύτερος τρόπος να μη ρισκάρετε λάθος επιλογή είναι απλός: δείτε τι γράφει το βιβλίο του κατασκευαστή. Αυτό είναι ο «κανόνας». Αν αναφέρει 95 οκτάνια, μην ξοδεύεστε άδικα. Αν ζητάει 98 ή 100, μην το αγνοείτε – το μοτέρ σας θα σας ευχαριστήσει αργότερα.
Η ενισχυμένη βενζίνη δεν είναι μαγικό φίλτρο. Είναι ένα ειδικό προϊόν για συγκεκριμένες ανάγκες. Αν το αυτοκίνητό σας δεν ανήκει σε αυτές τις κατηγορίες, τότε η απλή βενζίνη θα συνεχίσει να σας εξυπηρετεί άψογα χωρίς επιπλέον έξοδο.












