Το μυστικό των ζαχαροπλαστείων και φούρνων που μας κάνει να μπαίνουμε μέσα και να ψωνίζουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε
Φαντάσου την εξής σκηνή: περπατάς σε έναν ήσυχο δρόμο, απορροφημένος στις σκέψεις σου, και ξαφνικά, μια γλυκιά μυρωδιά σου χτυπά τη μύτη. Η μυρωδιά του φρεσκοψημένου ψωμιού ή ενός λαχταριστού κρουασάν με σοκολάτα γεμίζει τον αέρα, και πριν το καταλάβεις, βρίσκεσαι μπροστά από την πόρτα ενός φούρνου ή ζαχαροπλαστείου. Δεν μπορείς να αντισταθείς. Αλλά αυτό δεν είναι τυχαίο. Στην πραγματικότητα, είναι το αποτέλεσμα ενός καλοσχεδιασμένου κόλπου. Πως, όμως, λειτουργεί αυτό το μαγικό παιχνίδι της μυρωδιάς;
Πώς η μυρωδιά επηρεάζει τις αγορές μας
Η αίσθηση της όσφρησης είναι πολύ πιο ισχυρή από όσο νομίζουμε. Στην πραγματικότητα, η μυρωδιά συνδέεται άμεσα με τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις μας. Όταν μυρίζουμε κάτι που μας θυμίζει την οικογένεια ή τις καλές στιγμές της παιδικής μας ηλικίας, η αντίδρασή μας είναι ασυναίσθητη: νιώθουμε άνετα και συναισθηματικά ευάλωτοι. Δεν αγοράζουμε απλώς φαγητό ή γλυκά, αγοράζουμε μια αναδρομή σε εκείνες τις όμορφες στιγμές. Αυτό είναι το μυστικό που χρησιμοποιούν τα ζαχαροπλαστεία και οι φούρνοι για να μας κάνουν να αγοράσουμε χωρίς να το καταλάβουμε.
Μάρκετινγκ μέσω αρωμάτων: Τι κρύβεται πίσω από τις μυρωδιές
Η τεχνική του “scent marketing” (μάρκετινγκ μέσω αρωμάτων) χρησιμοποιεί την ισχυρή σύνδεση του αρώματος με τα συναισθήματα. Οι ιδιοκτήτες φούρνων και ζαχαροπλαστείων το γνωρίζουν καλά και χρησιμοποιούν αυτή την επιστήμη προς όφελός τους. Στην ουσία, προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα αόρατο πεδίο συναισθημάτων που μας ωθεί να μπούμε στο κατάστημα, ακόμα και αν δεν είχαμε σκοπό να ψωνίσουμε. Για παράδειγμα, η μυρωδιά του φρεσκοψημένου ψωμιού ή των γλυκών δεν προέρχεται πάντα από πραγματικά προϊόντα. Κάποιοι φούρνοι χρησιμοποιούν ειδικές μηχανές που ψεκάζουν τεχνητά αρώματα στον αέρα για να δημιουργήσουν την αίσθηση της φρεσκάδας.
Η ιστορία ενός μικρού φούρνου στη Γαλλία
Υπάρχει μια πραγματική ιστορία από τη Γαλλία που αποδεικνύει την ισχύ αυτού του κόλπου. Σε μια μικρή πόλη, ένας φούρνος αντιμετώπισε οικονομικές δυσκολίες και ο ιδιοκτήτης δεν ήθελε να μειώσει τις τιμές του. Αντί να μειώσει την τιμή των προϊόντων, αποφάσισε να βάλει έναν αρωματικό διαχυτήρα έξω από το μαγαζί του, που απελευθέρωνε μυρωδιά από φρεσκοψημένη μπαγκέτα κάθε λίγα λεπτά. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Μέσα σε μία εβδομάδα, οι πελάτες του φούρνου είχαν διπλασιαστεί. Αυτό που τους έφερε μέσα δεν ήταν η πραγματική μπαγκέτα, αλλά η ακαταμάχητη μυρωδιά.
Το παιχνίδι με τον χρόνο
Οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία δεν παίζουν μόνο με τα αρώματα, αλλά και με το χρόνο. Έχεις προσέξει ποτέ ότι οι μυρωδιές είναι πιο έντονες τις ώρες που περνάει πολύς κόσμος, όπως το πρωί όταν πηγαίνεις στη δουλειά ή το απόγευμα όταν επιστρέφεις; Αυτό δεν είναι σύμπτωση. Οι ιδιοκτήτες φούρνων και ζαχαροπλαστείων γνωρίζουν ότι αυτές τις ώρες η ανάγκη για μια γλυκιά απόλαυση είναι πιο έντονη, οπότε ενεργοποιούν τις μηχανές αρωμάτων ή βγάζουν τις φουρνιές τους για να μας τραβήξουν μέσα. Όταν μπεις στο μαγαζί, το παιχνίδι της πειθώ έχει ήδη αρχίσει.
Η δύναμη της μυρωδιάς στην αγοραστική μας συμπεριφορά
Δεν είναι μόνο η μυρωδιά που μας τραβάει, αλλά και ο τρόπος που οργανώνονται τα μαγαζιά. Οι βιτρίνες γεμάτες λαχταριστά γλυκά, οι ευχάριστες συζητήσεις του προσωπικού και η χαλαρωτική μουσική δημιουργούν την τέλεια ατμόσφαιρα για να παραμείνουμε και να ψωνίσουμε. Το πιο εκπληκτικό είναι ότι οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε καταστήματα που μυρίζουν όμορφα. Μάλιστα, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα όπου, όταν το κατάστημα μυρίζει σοκολάτα ή βανίλια, οι πελάτες ξοδεύουν περισσότερα για πιο ακριβά προϊόντα, σχεδόν χωρίς να το συνειδητοποιούν.
Χριστούγεννα, Πάσχα και οι μυρωδιές των γιορτών
Η τεχνική του μάρκετινγκ μέσω αρωμάτων δεν σταματά εκεί. Σκέψου τις γιορτές, όπως τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα. Ο αέρας γεμίζει με μυρωδιές από μπισκότα με τζίντζερ, κουλουράκια με βούτυρο ή τσουρέκια. Αυτές οι μυρωδιές δεν είναι εκεί μόνο για να μας δελεάσουν να ψωνίσουμε. Είναι σχεδιασμένες να μας βάλουν στο πνεύμα των γιορτών και να μας κάνουν να νιώσουμε την ανάγκη να αγοράσουμε κάτι, ακόμα κι αν δεν το είχαμε προγραμματίσει. Είναι μια αόρατη, συναισθηματική παγίδα που μας οδηγεί να ακολουθήσουμε την επιθυμία μας για την “τελευταία λεπτομέρεια” που θα κάνει τις γιορτές ακόμα πιο όμορφες.
Μήπως το κόλπο αυτό έχει δουλέψει σε σένα;
Την επόμενη φορά που θα περάσεις από έναν φούρνο και θα νιώσεις αυτή την ακαταμάχητη μυρωδιά, σταμάτα για μια στιγμή. Ρώτησε τον εαυτό σου: “Είναι αληθινή η μυρωδιά αυτή, ή μήπως κάποιος έχει παίξει με τις αισθήσεις μου;”. Αν και μπορεί να μην μάθεις ποτέ την απάντηση, ένα είναι σίγουρο: το πορτοφόλι σου είναι σε κίνδυνο κάθε φορά που αφήνεσαι να παρασυρθείς από αυτή την ακαταμάχητη μυρωδιά.