Πώς μια ξεχασμένη κασέτα έφερε τα πάνω-κάτω στη ζωή ενός άνδρα και τελικά άλλαξε ολόκληρη τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας; Αν σας φαίνεται υπερβολικό, περιμένετε να δείτε τι έγινε ένα απόγευμα του 1997, όταν ο Reed Hastings συνειδητοποίησε ότι είχε μια… εκκρεμότητα με το βίντεο κλαμπ της γειτονιάς.
Είχε αργήσει να επιστρέψει το «Apollo 13» με τον Tom Hanks και, όταν πέρασε από το ταμείο, το πρόστιμο των 40 δολαρίων τον χτύπησε σαν μικρός κεραυνός. Για πολλούς, θα ήταν απλώς μια ενόχληση. Για τον Hastings, όμως, ήταν το πρώτο σπινθήρισμα που οδήγησε σε κάτι τεράστιο.
Το πρόστιμο που κανείς δεν περίμενε να γίνει ιδέα-χρυσάφι
Αν έχετε υπάρξει ποτέ στη θέση του —να καθυστερείτε την επιστροφή μιας κασέτας ή ενός DVD— τότε ξέρετε τον μικρό πανικό που σε πιάνει. Ο Hastings δεν είχε απλώς ξεχάσει το «Apollo 13». Φοβόταν και το βλέμμα της συζύγου του όταν θα της έλεγε ότι μια ξεχασμένη κασέτα τους κόστισε 40 δολάρια. Έτσι, καθώς οδηγούσε για το γυμναστήριο, το μυαλό του άρχισε να δουλεύει.
«Πληρώνω μία συνδρομή στο γυμναστήριο και πάω όσο θέλω χωρίς επιπλέον χρεώσεις», σκέφτηκε. «Γιατί δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο για ταινίες;»
Κάπως έτσι μπήκε ο πρώτος θεμέλιος λίθος του Netflix. Και μάλλον δεν είχε ιδέα τότε ότι αυτή η… μίνι κρίση θα οδηγούσε σε μια εταιρεία που σήμερα αξίζει πάνω από μισό τρισεκατομμύριο δολάρια.
Πώς ένα απλό ταχυδρομείο έγινε η αρχή ενός τεράστιου brand
Πριν έρθει το streaming που όλοι ξέρουμε, το Netflix λειτουργούσε πολύ πιο απλά: επέλεγες online τις ταινίες που ήθελες και αυτές έρχονταν σπίτι σου με ταχυδρομείο, μέσα σε χαρακτηριστικούς κόκκινους φακέλους. Χωρίς πρόστιμα, χωρίς άγχος επιστροφής, χωρίς επικριτικά βλέμματα από υπαλλήλους.
Οι πρώτοι χρήστες λάτρεψαν αυτό το σύστημα. Τόσο, που μέσα σε ένα χρόνο η εταιρεία είχε ήδη 239.000 συνδρομητές. Για τα δεδομένα της εποχής, αυτό ήταν σχεδόν επανάσταση.
Η ιδέα ότι μπορείς να κρατήσεις ένα DVD όσο θέλεις χωρίς «καμπανάκια» χρεώσεων ήταν σχεδόν μαγική. Και ήταν μόνο η αρχή.
Όταν το streaming ήταν όνειρο, το Netflix το έκανε πραγματικότητα
Στα τέλη των ‘90s, το ίντερνετ ήταν πιο αργό κι από αναμονή σε δημόσια υπηρεσία. Παρ’ όλα αυτά, ο Hastings είχε εμμονή με την ιδέα ότι το μέλλον είναι ψηφιακό. Και δεν έκανε λάθος.
Άρχισε να πειραματίζεται με το streaming πολύ πριν γίνει mainstream. Ήξερε ότι όταν οι ταχύτητες του ίντερνετ ανέβουν, θα αλλάξει το παιχνίδι.
Και έτσι έγινε.
Όταν το Netflix ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει ταινίες και σειρές online, οι συνδρομητές άρχισαν να αυξάνονται σαν χιονοστιβάδα. Ήταν ξεκάθαρο ότι ο τρόπος που βλέπαμε τηλεόραση άλλαζε για πάντα.
Ο Έλληνας που έσπρωξε το Netflix στην κορυφή
Υπάρχει όμως κι ένα ελληνικό στοιχείο σε αυτή την ιστορία. Ο Ted Sarandos, ο οποίος βρισκόταν πίσω από τις πιο κρίσιμες αποφάσεις του Netflix και αργότερα έγινε συν-διευθύνων σύμβουλος, έχει ελληνική καταγωγή. Ήταν ο άνθρωπος που πίστεψε πως το Netflix δεν πρέπει μόνο να προβάλλει περιεχόμενο, αλλά και να δημιουργεί δικό του.
Χάρη σε αυτόν ήρθαν σειρές όπως το «House of Cards», το «Stranger Things» και τόσες άλλες που έκαναν το Netflix συνώνυμο της binge-watching κουλτούρας.
Με λίγα λόγια, χωρίς τον Sarandos, το Netflix δεν θα είχε γίνει ποτέ ο γίγαντας που γνωρίζουμε σήμερα.
Μια μικρή στιγμή που άλλαξε τα πάντα
Αν υπάρχει κάτι που κάνει αυτή την ιστορία τόσο γοητευτική, είναι το πόσο ανθρώπινη είναι. Ένα λάθος που όλοι θα μπορούσαμε να κάνουμε. Μία απλή καθυστέρηση επιστροφής μιας κασέτας. Και όμως, από αυτό το περιστατικό γεννήθηκε μια ιδέα που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε ψυχαγωγία σε όλο τον κόσμο.
Το Netflix σήμερα έχει εκατοντάδες εκατομμύρια συνδρομητές, αλλά η αρχή του ήταν τόσο μικρή, τόσο απλή, τόσο καθημερινή. Και, ίσως, αυτό ακριβώς την κάνει τόσο συναρπαστική.
Γιατί μερικές φορές, η σπίθα που χρειάζεται μια μεγάλη αλλαγή κρύβεται στα πιο απλά πράγματα: σε μια κασέτα που ξεχάστηκε πίσω από τον καναπέ, σε ένα πρόστιμο που κανείς δεν θέλει να πληρώσει, και σε μια στιγμή αυτοκριτικής στο δρόμο για το γυμναστήριο.
Από μια βιντεοκασέτα στο μισό τρισεκατομμύριο
Σήμερα, το Netflix δεν είναι απλώς μια εταιρεία. Είναι ένα πολιτισμικό φαινόμενο, μια πλατφόρμα που επηρεάζει το Χόλιγουντ, τη μόδα, τη μουσική, την καθημερινότητά μας. Όλα αυτά επειδή κάποιος δεν ήθελε να παραδεχτεί στο ταίρι του ότι χρεώθηκε 40 δολάρια.
Και αυτή η μικρή, ανθρώπινη λεπτομέρεια είναι ίσως η πιο όμορφη υπενθύμιση ότι οι μεγαλύτερες ιδέες γεννιούνται συχνά από τις πιο απλές στιγμές.












