Πόσο πραγματικά συμφέρει να δουλεύεις ως ντελιβεράς;
Η δουλειά του διανομέα είναι από αυτές που όλοι συζητούν. Άλλοι τη θεωρούν εύκολη, άλλοι επικίνδυνη, ενώ πολλοί πιστεύουν πως “ρίχνει καλά λεφτά”. Η πραγματικότητα; Κάπου στη μέση. Όπως λένε και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, υπάρχουν περίοδοι που το εισόδημα ανεβαίνει, αλλά και στιγμές που οι συνθήκες γίνονται πραγματικά δύσκολες.
Ο καιρός καθορίζει τη δουλειά
Οι διανομείς βρίσκονται καθημερινά στον δρόμο. Καύσωνας, κρύο, βροχή – τίποτα δεν σταματά την ανάγκη για παραγγελίες. Τους τελευταίους μήνες, πολλές εταιρείες αποφάσισαν να “παγώσουν” τη διανομή για μερικές ώρες λόγω ακραίων θερμοκρασιών. Για κάποιους αυτό ήταν σωτήριο, για άλλους όμως σήμαινε απώλεια εισοδήματος.
Οι μισθωτοί πληρώνονται κανονικά όταν οι εταιρείες τους σταματούν για λόγους ασφαλείας. Οι αυτοαπασχολούμενοι όμως, όπως λένε οι ίδιοι, “χάνουν μια ολόκληρη εβδομάδα δουλειάς” χωρίς καμία αποζημίωση. Έτσι, το θέμα του καιρού δεν είναι απλώς μια δυσκολία – είναι συχνά απειλή για το πορτοφόλι τους.
Τα viral βίντεο και η μεγάλη συζήτηση
Ένα βίντεο που έγινε viral άναψε φωτιές. Ένας ντελιβεράς από τον Βόλο υποστήριξε πως με 5 ημέρες δουλειά την εβδομάδα, οκτάωρο, φτάνει να παίρνει έως και 2.500 ευρώ τον μήνα. Άλλοι γέλασαν, άλλοι θύμωσαν, άλλοι είπαν: “Μα είναι δυνατόν;”. Τα σχόλια πήραν φωτιά και η αλήθεια είναι ότι οι διαφορές στους μισθούς μπορούν να είναι τεράστιες.
Τι πραγματικά ισχύει με τους μισθούς;
Αν ρωτήσεις πέντε ντελιβεράδες, θα πάρεις πέντε διαφορετικές απαντήσεις.
Άλλοι είναι μισθωτοί, άλλοι συνεργάζονται με πλατφόρμες όπως Wolt και efood. Οι μισθωτοί έχουν σταθερό μισθό, ασφάλιση, δώρα και άδειες. Οι αυτοαπασχολούμενοι όμως πληρώνονται με το “κομμάτι”.
Εδώ αρχίζουν και οι πραγματικές διαφορές. Κάποιος μπορεί να είναι 8 ώρες online και να πάρει πολλές παραγγελίες. Κάποιος άλλος μπορεί να περιμένει δύο ώρες χωρίς ούτε ένα delivery. Γι’ αυτό και τα έσοδα δεν είναι ποτέ σταθερά.
Η καθημερινότητα ενός διανομέα
Σύμφωνα με εργαζόμενους που μίλησαν για τη δουλειά τους, η ημέρα τους ξεκινά με το μηχανάκι: βενζίνες, service, φθορές – όλα δικά τους έξοδα. Πολλοί γράφουν πάνω από 100 χιλιόμετρα την ημέρα.
Και όλα αυτά με το άγχος να προλάβουν την παραγγελία, να είναι ευγενικοί, να αποφεύγουν τα ατυχήματα, να διαχειρίζονται τον καιρό και να συμβαδίζουν με τον ρυθμό της πλατφόρμας.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που λένε: “Ε ντελιβεράς είναι…”. Όμως, όσοι δοκιμάζουν το επάγγελμα συνήθως αναγνωρίζουν πόσο απαιτητικό είναι.
Πόσα χρήματα μένουν τελικά καθαρά;
Ένας διανομέας μπορεί να εμφανίσει εντυπωσιακά ποσά στα μικτά έσοδά του. Όταν όμως αφαιρούνται έξοδα όπως:
– βενζίνη
– συντήρηση
– ασφάλεια
– χιλιομετρική φθορά
– φόροι
η εικόνα αλλάζει.
Από 1.700 ευρώ μικτά, για παράδειγμα, μπορεί να μένουν καθαρά περίπου 1.100 ευρώ. Τα tips βοηθούν, αλλά συνήθως φτάνουν γύρω στα 100 ευρώ τον μήνα.
Περισσότερες ώρες, περισσότερα χρήματα
Το πόσα θα βγάλει κάποιος εξαρτάται άμεσα από το πόσο δουλεύει. Οι περισσότεροι που φτάνουν σε υψηλά εισοδήματα δουλεύουν 10 ή και 12 ώρες την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα. Η δουλειά είναι εξοντωτική, αλλά όσοι “κυνηγούν το μεροκάματο” το βλέπουν ως απαραίτητο για να καλύψουν έξοδα και υποχρεώσεις.
Οι πλατφόρμες αλλάζουν το τοπίο
Τα τελευταία χρόνια, οι πλατφόρμες έφεραν μια νέα πραγματικότητα. Δίνουν μεγαλύτερη ευελιξία, περισσότερες επιλογές και θεωρητικά καλύτερες απολαβές.
Όμως, όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, έχουν γίνει και σημαντικές μειώσεις στην πληρωμή ανά παραγγελία. Από το 2021 μέχρι σήμερα, κάποιοι μιλούν για πτώση έως και 45%.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν θετικά βήματα. Για παράδειγμα, το Σωματείο Διανομέων Θεσσαλονίκης πέτυχε συμφωνία με τη Wolt για ελάχιστο εισόδημα 9,30€ ανά ενεργή ώρα. Ένα σημαντικό βήμα προς μια πιο σταθερή σχέση εργασίας.
Τελικά, συμφέρει ή όχι;
Η αλήθεια είναι πως η δουλειά του ντελιβερά μπορεί να αποφέρει αξιοπρεπές εισόδημα, αλλά απαιτεί αντοχή, αυξημένο ρίσκο και συνεχή τριβή με τον δρόμο.
Όσοι δουλεύουν λίγες ώρες το βλέπουν ως συμπληρωματικό μεροκάματο. Όσοι ρίχνονται σε 10ωρα και 12ωρα μπορούν να φτάσουν σε μεγαλύτερα ποσά, αλλά με κόστος την κόπωση και τα έξοδα.
Είναι μια δουλειά που δίνει ελευθερία, αλλά όχι πάντα σιγουριά. Μια δουλειά δύσκολη, παρεξηγημένη και, όπως φαίνεται, αρκετά διαφορετική από ό,τι πιστεύει ο περισσότερος κόσμος.












