Γιατί τρώμε μπακαλιάρο σκορδαλιά την 25η Μαρτίου; Η απάντηση δεν κρύβεται μόνο στο τραπέζι, αλλά σε μια ολόκληρη εποχή όπου η πίστη και η ανάγκη διαμόρφωσαν συνήθειες που έφτασαν μέχρι σήμερα. Κάθε χρόνο, το άρωμα του σκόρδου και ο ήχος του τηγανισμένου μπακαλιάρου μάς θυμίζουν ότι αυτή η μέρα είναι κάτι παραπάνω από γιορτή. Είναι μνήμη. Είναι ιστορία.
Πώς γεννήθηκε η παράδοση μέσα στη νηστεία
Η 25η Μαρτίου είναι από τις λίγες μέρες της Σαρακοστής όπου επιτρέπεται ψάρι. Ο Ευαγγελισμός θεωρείται χαρμόσυνη γιορτή και η Εκκλησία κάνει μια “ανάσα” μέσα στην αυστηρή νηστεία. Οι άνθρωποι εκείνης της εποχής, κουρασμένοι από την έλλειψη πλούσιου φαγητού, αναζητούσαν κάτι γιορτινό αλλά προσιτό. Το φρέσκο ψάρι, όμως, δεν έφτανε παντού. Κι εδώ ξεκινά η ιστορία του μπακαλιάρου.
Γιατί ο παστός μπακαλιάρος έγινε ο πρωταγωνιστής
Ο μπακαλιάρος δεν ήταν ελληνικό ψάρι. Ερχόταν από τις βόρειες θάλασσες, ταξιδεύοντας παστωμένος για μήνες μέχρι να φτάσει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ήταν φθηνός, άντεχε στον χρόνο και μπορούσε να αποθηκευτεί χωρίς ψύξη—σημαντικό όταν τα ψυγεία ήταν άγνωστη πολυτέλεια.
Έτσι, ακόμη και στα πιο απομονωμένα βουνά, οι οικογένειες μπορούσαν να τιμήσουν τη μέρα με ένα “ψαράκι”. Ο παστός μπακαλιάρος έγινε το ψάρι που ένωσε όλη τη χώρα στο ίδιο τραπέζι, από τα νησιά μέχρι την ενδοχώρα.
Η σκορδαλιά δεν μπήκε τυχαία στο πιάτο
Η σκορδαλιά δεν είναι απλώς συνοδευτικό. Είναι ο τρόπος που οι παλιότεροι εξισορροπούσαν τη βαριά γεύση και μυρωδιά του παστού ψαριού. Φτηνά υλικά, εύκολη παρασκευή και πλούσια γεύση.
Το σκόρδο μάλιστα θεωρούνταν “φάρμακο” της εποχής: έδιωχνε το κακό μάτι, βοηθούσε την υγεία και προστάτευε τον οργανισμό από ασθένειες. Έτσι, ο συνδυασμός σκόρδου και μπακαλιάρου δεν ήταν μόνο θέμα γεύσης, αλλά και πεποίθησης.
Η Τουρκοκρατία και η ανάγκη για κοινή γιορτή
Την εποχή της Τουρκοκρατίας, οι Έλληνες είχαν ελάχιστες ευκαιρίες να γιορτάσουν ανοιχτά. Ο Ευαγγελισμός, όμως, ήταν μια από αυτές. Μια μέρα που όλοι μπορούσαν να μαζευτούν, να φάνε, να μοιραστούν χαρά.
Ο μπακαλιάρος—φθηνός και προσβάσιμος—έγινε σύμβολο ενότητας. Δεν είχε σημασία αν κάποιος ήταν πλούσιος ή φτωχός· όλοι μπορούσαν να έχουν το ίδιο πιάτο στο τραπέζι τους. Σε έναν κόσμο γεμάτο αδικία και περιορισμούς, αυτό το κοινό γεύμα λειτουργούσε σαν μια μικρή πράξη αντίστασης.
Όταν το έθιμο συνδέθηκε με την Επανάσταση
Μετά το 1821, η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε επίσημα ως εθνική γιορτή. Έτυχε να συμπίπτει με τον Ευαγγελισμό, και έτσι το έθιμο όχι μόνο διατηρήθηκε αλλά ρίζωσε ακόμη πιο βαθιά. Το πιάτο αυτό έγινε ένα είδος υπενθύμισης της ιστορίας, της πίστης και του αγώνα για ελευθερία.
Από τότε, είτε σε σχολικές γιορτές, είτε σε σπίτια, είτε σε ταβέρνες, ο τηγανητός μπακαλιάρος με τη σκορδαλιά πάνω στη λαδόκολλα έγινε αναπόσπαστο στοιχείο της ημέρας.
Πώς το απλό φαγητό έγινε τελετουργία
Μπορεί να μιλάμε για πατάτες, ψωμί, σκόρδο και παστό ψάρι, αλλά το φαγητό αυτό κουβαλάει ιστορία αιώνων. Είναι αναμνήσεις από φτώχεια και επιμονή, από πίστη και οικογένεια, από τραπέζια όπου κάθονταν μαζί άνθρωποι που μοιράζονταν τις ίδιες ελπίδες και φόβους.
Δεν είναι τυχαίο που κάθε χρόνο, χωρίς δεύτερη σκέψη, συνεχίζουμε την ίδια κίνηση: να τηγανίζουμε μπακαλιάρο, να λιώνουμε το σκόρδο, να στρώνουμε τραπέζι. Είναι σαν να συνδεόμαστε με όλους όσοι έκαναν το ίδιο πριν από εμάς.
Η γεύση που ενώνει το χθες με το σήμερα
Σήμερα, το πιάτο αυτό μπορεί να φαίνεται απλώς μια νόστιμη παράδοση. Όμως πίσω από κάθε μπουκιά κρύβεται ένα κομμάτι της συλλογικής μας διαδρομής. Από τους ψαράδες της βόρειας Ευρώπης μέχρι τα μικρά ελληνικά χωριά· από τις κρυφές γιορτές της Τουρκοκρατίας μέχρι τις παρελάσεις των σχολείων.
Ο μπακαλιάρος σκορδαλιά δεν είναι απλώς φαγητό. Είναι ιστορία που τρώγεται.
Τελικά, γιατί επιμένουμε στο ίδιο πιάτο;
Γιατί είναι απλό, αληθινό και βαθιά ελληνικό. Γιατί το γιορτινό τραπέζι της 25ης Μαρτίου δεν είναι μόνο γεύση αλλά μνήμη. Γιατί μας θυμίζει από πού ερχόμαστε και τι κουβαλάμε. Γιατί, μέσα σε μια εποχή όπου πολλά αλλάζουν, αυτό το έθιμο μένει σταθερό — όπως μένει και η ανάγκη μας να συνδεόμαστε με την ιστορία μας μέσα από μικρές, καθημερινές στιγμές.
Κι όσο τηγανίζεται ο μπακαλιάρος και μοσχοβολά η σκορδαλιά, η Ελλάδα της παράδοσης συνεχίζει να ζει σε κάθε κουζίνα, σε κάθε σπίτι, σε κάθε οικογένεια που ανοίγει το τραπέζι της εκείνη τη μέρα.












