Ποια είναι η ιδανική πίεση για τα λάστιχα του αυτοκινήτου σου όταν οδηγείς – Πώς να τη ρυθμίσεις
Ας το παραδεχτούμε, οι περισσότεροι από εμάς δεν δίνουμε και πολλή σημασία στα λάστιχα του αυτοκινήτου μας… μέχρι να συμβεί το απρόοπτο. Όμως τα λάστιχα είναι το μόνο σημείο επαφής του αυτοκινήτου με το δρόμο. Και αν δεν είναι σωστά φουσκωμένα; Ε, τότε ούτε το φρενάρισμα είναι όπως πρέπει, ούτε η κατανάλωση καυσίμου, ούτε η οδήγηση γενικά.
Αν λοιπόν θες να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο και να μην πετάς άδικα λεφτά σε βενζίνες και φθαρμένα λάστιχα, ρίξε μια ματιά παρακάτω – σου εξηγούμε με απλά λόγια τι πρέπει να ξέρεις για την πίεση των ελαστικών.
Τι σημαίνει “σωστή” πίεση και γιατί έχει τόση σημασία
Η πίεση των ελαστικών δεν είναι μια τυχαία υπόθεση. Αν είναι χαμηλή, το λάστιχο “κάθεται” περισσότερο στον δρόμο, ανεβάζει την κατανάλωση καυσίμου και φθείρεται πιο γρήγορα. Αν πάλι είναι υπερβολικά υψηλή, το αυτοκίνητο γίνεται πιο “σκληρό” στις λακκούβες, μειώνεται η πρόσφυση και μπορεί να έχουμε και φθορά στο κέντρο του πέλματος.
Η σωστή πίεση λοιπόν σε βοηθά:
-
Να οδηγείς με μεγαλύτερη ασφάλεια
-
Να εξοικονομείς βενζίνη
-
Να παρατείνεις τη ζωή των ελαστικών σου
-
Να έχεις καλύτερο κράτημα και φρενάρισμα
Πόση πρέπει να είναι τελικά η πίεση;
Η απάντηση εξαρτάται από το αυτοκίνητό σου. Οι κατασκευαστές δεν τα λένε τυχαία – για κάθε μοντέλο δίνουν συγκεκριμένες τιμές πίεσης που θεωρούν ιδανικές.
Γενικά, για τα περισσότερα μικρομεσαία αυτοκίνητα, η πίεση κυμαίνεται γύρω στα 2.2 με 2.3 bar. Για τα SUV ή τα πιο βαριά οχήματα, το νούμερο ανεβαίνει – συνήθως είναι γύρω στα 2.4 bar.
Αλλά για να είσαι σίγουρος; Δες το μαγικό αυτοκόλλητο.
Πού βρίσκεται το αυτοκόλλητο με τις σωστές πιέσεις;
Αν δεν το έχεις παρατηρήσει ποτέ, ήρθε η ώρα. Άνοιξε την πόρτα του οδηγού και κοίτα την εσωτερική μεταλλική πλευρά ή την κολόνα του αυτοκινήτου. Εκεί, σε περιμένει ένα αυτοκόλλητο που γράφει τις προτεινόμενες πιέσεις για τα μπροστινά και τα πίσω λάστιχα – συχνά για διαφορετικές περιπτώσεις:
-
Με λίγους ή πολλούς επιβάτες
-
Με ή χωρίς αποσκευές
-
Για “Eco” λειτουργία, αν θες να ρίξεις ακόμα περισσότερο την κατανάλωση
Πότε και πώς πρέπει να ελέγχεις την πίεση
Μπορεί να νομίζεις πως αρκεί να ρίχνεις μια ματιά κάθε φορά που πηγαίνεις στο βενζινάδικο, αλλά… όχι ακριβώς. Η μέτρηση πρέπει να γίνεται με κρύα λάστιχα, δηλαδή:
-
Πριν οδηγήσεις για πολλή ώρα
-
Ή μετά από μερικά λεπτά στάσης
Αν μετρήσεις αμέσως μετά από διαδρομή, η πίεση θα είναι αυξημένη και θα πάρεις λάθος ένδειξη.
Μην αμελείς τους τακτικούς ελέγχους
Η πίεση των ελαστικών επηρεάζεται από τη θερμοκρασία, το φορτίο και το χρόνο. Ακόμα και αν δεν έχεις κάποια διαρροή, με το πέρασμα του χρόνου ο αέρας μειώνεται. Έλεγξε την πίεση:
-
Μια φορά τον μήνα τουλάχιστον
-
Πριν από μεγάλα ταξίδια
-
Μετά από απότομες αλλαγές θερμοκρασίας
Πώς να φουσκώσεις σωστά τα λάστιχα σου
Βρήκες την πίεση που πρέπει να έχουν τα λάστιχά σου; Τέλεια. Πήγαινε στο κοντινότερο βενζινάδικο που έχει αεραντλία.
-
Σταμάτα με τα λάστιχα κρύα.
-
Βρες τις βαλβίδες και αφαίρεσε τα καπάκια.
-
Ρύθμισε την πίεση που θέλεις στο μηχάνημα.
-
Σύνδεσε το σωλήνα – συνήθως κάνει “μπιπ” όταν φτάσει την επιθυμητή πίεση.
-
Βάλε τα καπάκια πίσω και… έτοιμος!
Τι γίνεται αν έχεις διαφορετικές διαστάσεις τροχών;
Αν έχεις αλλάξει ζάντες ή διαστάσεις ελαστικών, τότε μην βασίζεσαι μόνο στο εργοστασιακό αυτοκόλλητο. Καλύτερα να συμβουλευτείς ειδικό ή τον κατασκευαστή των ελαστικών σου για να μην κάνεις… πατάτα.
Extra tip: Κράτα πάντα ένα μανόμετρο στο αυτοκίνητο
Δεν είναι ακριβό και σώζει καταστάσεις. Σου επιτρέπει να μετράς την πίεση όπου κι αν είσαι, χωρίς να εξαρτάσαι από τα μηχανήματα των βενζινάδικων – που πολλές φορές δεν είναι και τα πιο αξιόπιστα.
Και κάτι ακόμα πριν φύγεις…
Μην υποτιμάς την αξία του σωστού αέρα στα λάστιχά σου. Είναι μια απλή, γρήγορη και οικονομική συνήθεια που μπορεί να σου γλιτώσει χρήματα, προβλήματα και –κυρίως– να σε κρατήσει ασφαλή στον δρόμο.
Κάν’ το μέρος της ρουτίνας σου. Μια φορά το μήνα, δύο λεπτά υπόθεση. Τόσο απλό.