Γιατί τα ντεπόζιτα βενζίνης βρίσκονται σε διαφορετικές πλευρές στα αυτοκίνητα; Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή όσο νομίζετε! Στην πραγματικότητα, πίσω από αυτήν την “περίεργη” λεπτομέρεια κρύβονται δεκαετίες σχεδιασμού, ασφάλειας, τεχνικών περιορισμών και… καταναλωτικών συνηθειών. Πάμε να τα δούμε όλα με απλό και κατανοητό τρόπο.
Η μηχανική που κρύβεται πίσω από την τοποθέτηση
Όπως λένε οι ειδικοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, η θέση του ρεζερβουάρ και της τάπας καυσίμου καθορίζεται από τον σχεδιασμό του αυτοκινήτου. Ο Steve Yaeger της Nissan εξηγεί ότι όλα εξαρτώνται από το πού χωράει καλύτερα το ρεζερβουάρ μέσα στο αμάξι. Οι μηχανικοί πρέπει να λάβουν υπόψη δομικούς περιορισμούς, σωληνώσεις και εξαρτήματα του σασί. Αν, για παράδειγμα, η τοποθέτηση της τάπας στην αριστερή πλευρά κάνει την εγκατάσταση πιο απλή και οικονομική, τότε θα επιλεγεί αυτή η λύση.

Γιατί δεν βάζουν διπλές τάπες;
Πιθανόν να σκέφτεστε: “Γιατί να μην έχουν όλες οι εταιρείες τάπα και στις δύο πλευρές;” Η απάντηση είναι απλή: κόστος και χώρος. Διπλές τάπες θα σήμαιναν διπλάσια εξαρτήματα, περισσότερη καλωδίωση, πρόσθετες σωληνώσεις και, τελικά, ακριβότερη παραγωγή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν λειτουργικότητα, αλλά χωρίς να αυξάνεται το κόστος άσκοπα.
Οι συνήθειες των οδηγών παίζουν ρόλο
Σε χώρες όπως η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η κυκλοφορία γίνεται από τα αριστερά, τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν την τάπα δεξιά. Αντίθετα, στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, η αριστερή πλευρά είναι πιο συνηθισμένη. Μάλιστα, έρευνα της Ford τη δεκαετία του ’80 έδειξε ότι οι Αμερικανοί οδηγοί προτιμούσαν να έχουν την τάπα στην πλευρά του οδηγού για ευκολότερο ανεφοδιασμό.
Θέμα ασφάλειας ή μύθος;
Παλιότερα, αρκετοί κατασκευαστές πίστευαν ότι η τάπα βενζίνης στην πλευρά του συνοδηγού ήταν ασφαλέστερη, ειδικά σε περιπτώσεις πλευρικής σύγκρουσης. Η λογική ήταν ότι οι περισσότερες συγκρούσεις χτυπούσαν την πλευρά του οδηγού, άρα το ρεζερβουάρ θα έπρεπε να προστατευτεί. Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στην ασφάλεια, οπότε το ζήτημα δεν αποτελεί πλέον βασικό παράγοντα.

Μυστικό κόλπο για να βρίσκετε την πλευρά της τάπας
Έχετε βρεθεί ποτέ σε βενζινάδικο και δεν θυμάστε από ποια πλευρά είναι η τάπα; Υπάρχει ένα μικρό, αλλά σωτήριο, κόλπο! Στο ταμπλό του αυτοκινήτου, δίπλα στο εικονίδιο της αντλίας καυσίμου, υπάρχει ένα μικρό βελάκι. Αυτό δείχνει ακριβώς την πλευρά που βρίσκεται η τάπα. Ένα τόσο απλό χαρακτηριστικό, αλλά μπορεί να σας γλιτώσει από αμηχανίες.
Η έξυπνη λύση για τα βενζινάδικα
Σκεφτείτε αν όλα τα αυτοκίνητα είχαν την τάπα από την ίδια πλευρά. Θα γινόταν… χάος στα πρατήρια! Οι οδηγοί θα σχημάτιζαν τεράστιες ουρές από τη μία πλευρά της αντλίας, ενώ η άλλη θα έμενε άδεια. Οι εταιρείες το γνωρίζουν αυτό και προσπαθούν να μοιράζουν τις τάπες ανάμεσα στις δύο πλευρές ώστε να υπάρχει καλύτερη ροή και λιγότερη αναμονή.
Όλα ξεκινούν από τον σχεδιασμό
Μόλις ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός ενός νέου μοντέλου, η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ δεν αλλάζει εύκολα. Όπως εξηγεί ο Bharat Balasubramanian, πρώην στέλεχος της Mercedes-Benz, αν αλλάξεις τη θέση του ρεζερβουάρ αργότερα, μπορεί να διαταράξεις τη σταθερότητα και την ασφάλεια του αυτοκινήτου. Γι’ αυτό οι μηχανικοί αποφασίζουν από πολύ νωρίς ποια πλευρά είναι η πιο κατάλληλη.
Τι να θυμάστε την επόμενη φορά
Την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείτε γιατί το αυτοκίνητό σας έχει την τάπα από τη “λάθος” πλευρά, θυμηθείτε ότι δεν είναι τυχαίο. Παίζει ρόλο ο σχεδιασμός, η ασφάλεια, οι συνήθειες των οδηγών και ακόμα και η μείωση της συμφόρησης στα βενζινάδικα. Οπότε, την επόμενη φορά που θα γεμίζετε το ρεζερβουάρ, σκεφτείτε ότι πίσω από αυτήν τη μικρή λεπτομέρεια κρύβεται πολλή περισσότερη μηχανική σκέψη απ’ ό,τι φανταζόσασταν!













