Φλάντζα κεφαλής: Πότε δημιουργεί προβλήματα και πώς αντιμετωπίζονται
Η φλάντζα κεφαλής είναι ένα από εκείνα τα μικρά, σχεδόν «αόρατα» εξαρτήματα του κινητήρα που, αν χαλάσουν, μπορούν να σου τινάξουν το πορτοφόλι στον αέρα. Είναι εκεί, ανάμεσα στην κυλινδροκεφαλή και το μπλοκ του κινητήρα, και κάνει μια εξαιρετικά σημαντική δουλειά: κρατά το λάδι και το ψυκτικό χωριστά. Αν όμως αποτύχει, τα πράγματα γίνονται πολύ πιο σοβαρά από ό,τι νομίζεις.
Τι ακριβώς κάνει η φλάντζα κεφαλής;
Η φλάντζα κεφαλής είναι η στεγανοποίηση που αποτρέπει την ανάμειξη λαδιού και ψυκτικού υγρού. Ουσιαστικά, κρατά κάθε σύστημα στη θέση του. Αν δεν υπήρχε, ο κινητήρας σου θα έβραζε στην κυριολεξία. Σκεφτείτε τη σαν μια ασπίδα ανάμεσα σε δύο πολύ διαφορετικούς κόσμους: τον κόσμο της καύσης και εκείνον της ψύξης.
Είναι συνήθως φτιαγμένη από μέταλλο ή συνδυασμό μετάλλου και σύνθετων υλικών και διαθέτει μικρές τρύπες για να περνούν τα υγρά και οι ατμοί εκεί που πρέπει. Όμως, όταν αυτή η ισορροπία σπάσει, αρχίζουν τα προβλήματα.
Πώς καταλαβαίνεις ότι η φλάντζα έχει “καεί”;
Δεν χρειάζεται να είσαι μηχανικός για να το υποψιαστείς. Υπάρχουν μερικά χαρακτηριστικά σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσεις:
-
Λευκός καπνός από την εξάτμιση, σαν να βγήκες από σκηνή ταινίας τρόμου.
-
Το ψυκτικό υγρό εξαφανίζεται χωρίς προφανή λόγο.
-
Το λάδι μοιάζει γαλακτώδες, δείγμα ότι έχει αναμειχθεί με ψυκτικό.
-
Ο κινητήρας χάνει δύναμη ή αρχίζει να «χτυπάει».
-
Η θερμοκρασία ανεβαίνει επικίνδυνα.
Αν δεις κάποιο από αυτά τα σημάδια, μην το αμελήσεις. Η συνέχιση της οδήγησης μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στον κινητήρα.
Γιατί καίγεται η φλάντζα κεφαλής;
Οι αιτίες είναι αρκετές. Μπορεί να προκληθεί από υπερθέρμανση, κακή ποιότητα υλικού, ελαττωματική εγκατάσταση ή ακόμα και λόγω γήρανσης. Ένας κινητήρας που υπερθερμαίνεται συχνά είναι ο νούμερο ένα ύποπτος. Αν το ψυκτικό δεν κυκλοφορεί σωστά ή αν υπάρχει διαρροή, η θερμοκρασία ανεβαίνει και η φλάντζα δεν αντέχει.
Πόσο κοστίζει να την αλλάξεις;
Εδώ είναι το δύσκολο κομμάτι. Η αντικατάσταση φλάντζας κεφαλής δεν είναι φθηνή υπόθεση. Το κόστος εξαρτάται από τη μάρκα και το μοντέλο του αυτοκινήτου, αλλά και από το συνεργείο που θα επιλέξεις. Σε γενικές γραμμές, μπορεί να κυμανθεί από 600 έως και 1.200 ευρώ — και αυτό γιατί η εργασία είναι χρονοβόρα.
Για να αλλαχθεί η φλάντζα, ο μηχανικός πρέπει ουσιαστικά να «ανοίξει» τον κινητήρα. Μιλάμε για εργασία που μπορεί να διαρκέσει 8 με 10 ώρες. Και το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αφορά ακριβώς αυτό: τον χρόνο και την εξειδίκευση που χρειάζεται.
Τι συμβαίνει αν δεν την αλλάξεις εγκαίρως;
Αν αγνοήσεις μια καμένη φλάντζα, τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα. Το λάδι και το ψυκτικό θα συνεχίσουν να αναμειγνύονται, προκαλώντας διάβρωση και φθορά στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Στην καλύτερη περίπτωση, θα έχεις μειωμένη απόδοση και συνεχή υπερθέρμανση. Στη χειρότερη, μπορεί να χρειαστείς ολόκληρη αντικατάσταση κινητήρα — και αυτό σημαίνει χιλιάδες ευρώ.
Πώς μπορείς να το προλάβεις;
Η πρόληψη είναι το κλειδί. Μην περιμένεις να «ανάψει» κάτι για να κινηθείς. Έλεγξε τακτικά τα επίπεδα ψυκτικού και λαδιού. Αν δεις αλλαγή στο χρώμα ή στη σύσταση τους, πήγαινε άμεσα σε συνεργείο. Φρόντισε επίσης το σύστημα ψύξης να είναι σε άριστη κατάσταση — οι φθαρμένοι σωλήνες ή τα παλιά ψυγεία μπορεί να οδηγήσουν σε υπερθέρμανση και άρα σε καμένη φλάντζα.
Κάθε φορά που αλλάζεις λάδι ή κάνεις σέρβις, ζήτα από τον μηχανικό σου να ρίχνει μια ματιά στη φλάντζα και στις συνδέσεις γύρω από αυτήν. Είναι πολύ πιο φτηνό να αντικαταστήσεις έναν εύκαμπτο σωλήνα ψυκτικού από το να πληρώσεις για επισκευή κινητήρα.
Μπορείς να οδηγήσεις με καμένη φλάντζα;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: όχι. Κάθε χιλιόμετρο που διανύεις επιβαρύνει τον κινητήρα και αυξάνει το κόστος της ζημιάς. Αν υποψιάζεσαι ότι υπάρχει πρόβλημα, σταμάτα να οδηγείς και κάλεσε οδική βοήθεια. Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά έτσι θα γλιτώσεις από πολύ μεγαλύτερη ταλαιπωρία και έξοδα.
Η σωστή συντήρηση σώζει ζωές… και πορτοφόλια!
Η φλάντζα κεφαλής δεν είναι κάτι που χρειάζεται αντικατάσταση συχνά — αρκεί να προσέχεις. Με τακτικό σέρβις, σωστή θερμοκρασία λειτουργίας και παρακολούθηση του ψυκτικού, μπορεί να κρατήσει για πολλά χρόνια.
Αν αγαπάς το αυτοκίνητό σου και θέλεις να το κρατήσεις σε άριστη κατάσταση, η φλάντζα κεφαλής είναι ένα από τα εξαρτήματα που πρέπει να προσέχεις περισσότερο. Μπορεί να μην τη βλέπεις, αλλά όταν σε προδώσει, θα το καταλάβεις αμέσως — και ο λογαριασμός θα το επιβεβαιώσει.












