Υπάρχουν άνθρωποι που μπαίνουν στη ζωή μας και μοιάζουν να έρχονται με θόρυβο. Αναστατώνουν την καθημερινότητά μας, ξυπνούν συναισθήματα που είχαμε ξεχάσει, μας κάνουν να χαμογελάμε διαφορετικά, να περιμένουμε ένα μήνυμα, μια συνάντηση, ένα βλέμμα. Και τότε πιστεύουμε πως κάτι σημαντικό γεννιέται. Πως ίσως αυτή τη φορά η ιστορία θα έχει διάρκεια. Πως ίσως αυτός ο άνθρωπος ήρθε για να μείνει.
Κι όμως, δεν έρχονται όλοι οι άνθρωποι για να μείνουν.
Αυτή είναι μια από τις πιο δύσκολες αλήθειες που καλούμαστε να αποδεχτούμε στη ζωή. Γιατί η καρδιά μας έχει την τάση να επενδύει εκεί που βλέπει πιθανότητες, ακόμη κι όταν η πραγματικότητα φωνάζει το αντίθετο. Έχει την τάση να πιστεύει πως η αγάπη μπορεί να αλλάξει τους ανθρώπους, πως το συναίσθημα μπορεί να νικήσει τους φόβους τους, πως η δική μας παρουσία θα γίνει η εξαίρεση στον κανόνα τους.
Πολλές φορές συναντάμε ανθρώπους που από την αρχή δηλώνουν ότι δεν θέλουν δεσμεύσεις, ότι δεν είναι έτοιμοι για κάτι σοβαρό, ότι φοβούνται τις σχέσεις ή ότι δεν ξέρουν τι θέλουν. Κι ενώ οι λέξεις τους είναι ξεκάθαρες, εμείς επιλέγουμε να ακούσουμε κάτι άλλο. Ακούμε αυτό που ελπίζουμε. Βλέπουμε αυτό που επιθυμούμε. Πιστεύουμε ότι με τον χρόνο θα αλλάξουν γνώμη.
Δεν είναι αφέλεια. Είναι ανθρώπινο.
Όταν αισθανόμαστε κάτι αληθινό για έναν άνθρωπο, θέλουμε να πιστεύουμε στις δυνατότητες της σχέσης και όχι στα εμπόδιά της. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πίσω από τις άμυνες, τις ανασφάλειες και τους φόβους κρύβεται κάποιος που απλώς περιμένει τον σωστό άνθρωπο για να αφεθεί.
Μόνο που καμιά φορά ο σωστός άνθρωπος δεν είναι αρκετός.
Γιατί η αγάπη από μόνη της δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη βούληση. Δεν μπορεί να αναγκάσει κάποιον να μείνει όταν έχει ήδη αποφασίσει ότι δεν θέλει να ριζώσει πουθενά. Δεν μπορεί να θεραπεύσει φόβους που ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να αντιμετωπίσει. Δεν μπορεί να χτίσει μια σχέση όταν μόνο ο ένας κουβαλά τα υλικά της οικοδομής.
Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουμε είναι να μετατρέπουμε τον εαυτό μας σε αποστολή διάσωσης. Να πιστεύουμε ότι θα σώσουμε τον άλλον από τη μοναξιά του, από τις ανασφάλειές του, από το παρελθόν του. Να θεωρούμε ότι αν αγαπήσουμε αρκετά, θα τον πείσουμε να μείνει.
Όμως οι άνθρωποι μένουν μόνο όταν το επιλέγουν.
Όχι όταν πιέζονται. Όχι όταν τους παρακαλούν. Όχι όταν βρίσκουν απέναντί τους κάποιον πρόθυμο να θυσιάσει τα πάντα για εκείνους.
Μένουν όταν θέλουν.
Και αυτή η διαπίστωση, όσο σκληρή κι αν ακούγεται, είναι ταυτόχρονα απελευθερωτική. Γιατί μας βοηθά να σταματήσουμε να αναζητούμε ευθύνες στον εαυτό μας για κάθε αποχώρηση. Δεν φεύγει πάντα κάποιος επειδή δεν ήμασταν αρκετοί. Δεν τελειώνει κάθε σχέση επειδή κάναμε λάθος. Μερικές φορές τελειώνει επειδή ο άλλος δεν είχε ποτέ την πρόθεση ή τη δυνατότητα να χτίσει κάτι βαθύτερο.
Αυτό δεν τον κάνει απαραίτητα κακό άνθρωπο. Ούτε εμάς θύματα. Σημαίνει απλώς ότι δύο άνθρωποι βρέθηκαν σε διαφορετικά σημεία της ζωής τους, με διαφορετικές ανάγκες και διαφορετική διάθεση να επενδύσουν.
Το πρόβλημα αρχίζει όταν αγνοούμε τα σημάδια. Όταν ερωτευόμαστε την πιθανότητα αντί για την πραγματικότητα. Όταν αγαπάμε αυτό που θα μπορούσε να γίνει κάποιος και όχι αυτό που είναι σήμερα.
Τότε είναι που πληγωνόμαστε περισσότερο.
Γιατί δεν θρηνούμε μόνο έναν άνθρωπο που έφυγε. Θρηνούμε και το μέλλον που είχαμε φανταστεί μαζί του. Τις εικόνες που δημιουργήσαμε στο μυαλό μας. Τα σχέδια που δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα.
Και όμως, κάθε φορά που κάποιος φεύγει, μας αφήνει κάτι. Όχι πάντα ένα τραύμα. Όχι πάντα μια απογοήτευση. Συχνά μας αφήνει μια βαθύτερη γνώση του εαυτού μας.
Μας μαθαίνει τι ανεχόμαστε και τι όχι. Τι χρειαζόμαστε πραγματικά από έναν σύντροφο. Πόσο αξίζουμε να αγαπηθούμε χωρίς αμφιβολίες, χωρίς μισόλογα και χωρίς μόνιμη αβεβαιότητα.
Γιατί η αλήθεια είναι πως δεν αξίζει να κυνηγάμε ανθρώπους που διστάζουν να μείνουν. Δεν αξίζει να ξοδεύουμε την ενέργειά μας προσπαθώντας να αποδείξουμε την αξία μας σε κάποιον που δεν είναι διαθέσιμος να τη δει.
Αξίζει να περιμένουμε εκείνον τον άνθρωπο που δεν θα χρειάζεται πειθώ. Που δεν θα ψάχνει εξόδους διαφυγής. Που δεν θα αντιμετωπίζει τη σχέση σαν προσωρινό σταθμό.
Τον άνθρωπο που θα έρθει και θα επιλέξει να μείνει.
Γιατί στο τέλος της ημέρας, η αγάπη δεν κρίνεται από τα εντυπωσιακά λόγια, ούτε από τις υποσχέσεις που δίνονται εύκολα. Κρίνεται από την παρουσία. Από τη συνέπεια. Από την απόφαση να παραμένεις εκεί, ακόμη και όταν η πρώτη λάμψη ξεθωριάσει.
Οι περαστικοί άνθρωποι πάντα θα υπάρχουν. Θα μπαίνουν και θα βγαίνουν από τη ζωή μας όπως οι εποχές. Όμως εκείνοι που αξίζουν πραγματικά είναι όσοι μένουν όταν έχουν κάθε δυνατότητα να φύγουν.
Κι όταν συναντήσεις έναν τέτοιο άνθρωπο, δεν θα χρειαστεί να αναρωτιέσαι αν θα μείνει.
Θα το ξέρεις.
Γιατί κάποιοι άνθρωποι έρχονται απλώς για να περάσουν.
Και κάποιοι έρχονται για να γίνουν σπίτι.












